Kattevaccination

Vaccinen dækker mod kattesyge, katteinfluenza og katteleukæmi

Vores anbefaling: Alle katte bør vaccineres

Vaccinationsprogram:

Basisvaccination af killinger/unge katte: 2 vacciner med 3-4 ugers interval
Revaccination: 1 år efter basis og derefter årligt.

Fakta:

1) Kattesyge skyldes et såkaldt parvovirus. Det kan smitte katte, mink og vaskebjørne. Sygdommen rammer oftest helt unge katte. Smitteoverførslen sker som regel fra kat til kat, via munden og næsen eller via kattens efterladenskaber. En uges tid efter smitten får katten typisk opkast, feber og diarré. Som regel vil langt over halvdelen af ikke-vaccinerede katte dø i løbet af 4-5 døgn. I Danmark vaccineres kun med dræbte kattevacciner. Drægtige katte kan derfor vaccineres uden risiko for fosterskader.

2) Katteinflueza kan forårsages af flere virustyper. De to mest almindelige er et herpesvirus (Rhinotracheitis virus) og calcivirus. Kun katte kan få lidelsen, som især rammer killinger og ungkatte. Herpesvirus giver oftest tyndtflydende næse- og tåreflåd, øjenhindebetændelse og feber. I svære tilfælde kan desuden forekomme lungebetændelse. Calcivirus infektion starter typisk med nysen og næseflåd. Dernæst ses ofte sårdannelser på tungen og i ganen, hvilket får katten til at savle. Ved sygdom forårsaget af de to omtalte vira vil risikoen for bakterieangreb af kattens øvre og nedre luftveje være stærkt forøget. Katteinfluenza er meget almindelig blandt ikke-vaccinerede katte. En del katte er kroniske smittebærere, dvs., at kattene umiddelbart ser raske ud, men de kan alligevel sprede smitten til andre katte. Da katteinfluenza er meget smitsom bør smittede katte isoleres i mindst 1 måned efter symptomerne er ophørt.

3) Katteleukæmi (Felin Leukæmi Virus, FeLV) forårsages af en såkaldt retrovirus. Sygdommen optræder oftest hvor mange katte lever tæt sammen. Omkring 60 procent af de angrebne katte vil dø i løbet af 3 år. Smitten overføres typisk via kattebid og ved parring. Virus kan kun overleve få timer uden for værten (katten). Katteleukæmivirus har stor tilbøjelighed til at angribe bloddannende celler, derfor udvikler de blodmangel. Nogle FeLV-smittede katte kan desuden udvikle diverse former for kræft i forskellige indre organer. Katteleukæmi har gennem årene være påvist mange gange specielt på Sydfyn, derfor anbefaler vi vaccination mod denne sygdom.

Tilvalgsvaccine

Chlamydia øjenbetændelse

Vores anbefaling: Alle katte i katterier, der udstilles eller skal i pension.

Vi bruger ovennævnte program, men bruger en vaccine, der inkluderer chlamydia.

Fakta:

Chlamydia (chlamydia psittaci) optræder især i ”katterier” eller hvor mange katte har tæt og direkte kontakt med hinanden. Ofte ses øjenflåd fra først det ene øje og derefter det andet. Øjenslimhinden bliver rødlig og irriteret og senere kan udvikles en hornhindebetændelse. De kliniske symptomer forsvinder oftest efter et par uger, men øjenhindebetændelsen kan dog i nogle tilfælde genere i op til flere måneder.

Generelt om vaccination af katte.

• Killinger får antistoffer mod de sygdomme som deres mor har antistoffer imod igennem råmælken. Disse antistoffer bevarer deres virkning indtil killingen er ca. 11-15 uger gammel.
  • Killinger kan vaccineres ned til 8 ugers alderen, men er moderkatten vaccineret inden parringen, kan man med fordel vente med at vaccinere killingerne til 12-ugers alderen. Således er det muligt at beskytte killingen i den periode, hvor den overgår fra at have hunkattens antistoffer og til selv at skulle producere dem.

Katte reagerer individuelt på vaccination og de reagerer også forskelligt i udviklingen af antistoffer imod forskellige sygdomme. Således er en kat beskyttet i varierende længde mod forskellige sygdomme. Vaccination mod herpesvirus, calicivirus, klamydia og felin leukæmi holder i et år. Vaccination mod kattesyge - også kaldet panleukopeni- holder i 3 år.

Kattens miljø spiller en væsentlig rolle, når man skal vurdere den enkelte kats risiko for at møde de pågældende sygdomme. Eksempler på miljøer med højt smittepres som bevirker, at din kat tilhører en risikogruppe, er:

• Katte, som opholder sig i katterier.
  • Katte, som bringes sammen i kattepensioner eller dyreinternater.
  • Katte, som deltager i mange udstillinger.
  • Katte, som er udekatte og møder ikke-vaccinerede katte.
  • Lokale epidemier af f.eks. katteinfluenza.