Indvoldsorm

​Spolorm

findes i meget højt antal hos føl. Fra to års alderen har hestene opbygget en høj grad af naturlig resistens. Derfor finder vi sjældent mange spolorm hos voksne heste. Hos ubehandlede føl er forstoppelse i tarmen som følge af kraftig spolormeinfektion hvert år skyld i operationskrævende koliktilfælde og en del dødsfald. Føllene bliver smittet via moderen, via afføring på staldinventar og ved nær kontakt med hinanden.

​Cyatostomer

eller små strongylider er den hyppigste orm vi finder ved rutineundersøgelsen i laboratoriet. Ormen findes i alle hestebesætninger og hos heste i alle aldre. Den giver kun anledning til sygdom, hvis der er mange orm. Den smitter ved at hestene optager infektive larver i græsset. Disse larver udvikles til orm i hestens tarm. Herfra udskiller de æg med gødningen. Det er disse æg vi tæller, når vi undersøger gødningsprøverne. Vi behandler, hvis der udskilles mere en 200 æg pr. gram gødning.

​Blodorm

(store strongylider) er den mest alvorlige og sygdomsfremkaldende indvolds-orm, der findes hos heste i Danmark. Den er i familie med cyatostomerne, men er langt mere alvorlig end disse. Under sin udvikling i hesten lever den i en periode i nogle af de store blodkar, der fører blod til tarmen. Her kan de lave alvorlige og dødbringende blodpropper. Æg fra blodorm kan ikke skelnes fra cyatostomernes æg. For at skelne mellem ormene må vi lade æggene klække og se på larverne i stedet. Denne proces kaldes larvedyrkning og tager 14 dage.

​Bændelorm

Er meget udbredt i Danmark. Det er dog usikkert hvor sygdomsfremkaldende bændelorm er. Diagnosen kan stilles på besætningsniveau ved en blodprøve eller på individniveau med gødningsundersøgelse. Den rutinemæssige undersøgelse for orm kan udvides med undersøgelse for bændelorm.